Når du skal selge, enten det er ditt hjem gjennom mange år eller prosjektsalg, er det for de fleste noe en gjør bare et par ganger i livet. Det er også noe av det mest kostbare vi legger ut for salg. Dermed bør en bruke god tid på hvordan en presenterer boligen på markedet.

I Norge har man god tradisjon for å eie bolig fremfor å leie, som er mer vanlig i resten av Europa. Dette gir mange kjøpere, men og et stort marked å velge i. Bildene av boligen er førsteinntrykket en gir til kjøperen. Dette førsteinntrykket får en bare en sjanse på, det skal vippe en kjøper over til, ikke bare å trykke seg inn på annonsen, men også trigge til å dra på visning.

Som interiørdesignere og stylister er vi innom alt fra et roms, til store eneboliger. Det spiller ingen rolle, om huset er splitter nytt eller et renoveringsobjekt. Meningen er å skape en atmosfære og et inntrykk av boligen som kan treffe bredest mulig. Vi vil gi kjøperen en opplevelse av hvordan det kan være å bo akkurat her.

Støy

Når du går inn i et rom kjenner en raskt om en får en følelse av ro eller det motsatte. Det er ikke sikkert du kan sette fingeren på hva det er, men summen av alle disse forstyrrelsene vil etter visning gi deg en opplevelse om at noe ikke er som det skal. Som stylist ser vi disse små detaljene på forhånd. Fargene som krangler, bildene som henger for høyt, ledningene som synes, osv. Elementer som er helt vanlig i et hjem, men som ikke lengre skal presenteres på marked som ditt hjem, men et mulig hjem til en kjøper der ute.

La oss derfor hjelpe deg å se hjemmet ditt gjennom kjøperens øyne. Et friskt blikk utenifra som kan luke vekk alt støy, og komponere innholdet i rommene, slik at øyene går den retningen vi leder dem, og ser det som skal fremheves ved din bolig.

Fornuftig

Er det fornuftig å bruke penger på styling? Når vi handler inn til vårt lager skjer det på messer. Her handler vi inn samlet fra ledende leverandører for møbler, tekstiler, dekor og planter. Dette gir en helhet i varelageret, som gjenspeiler stylingen vi utfører.  Målet er ikke nødvendigvis å ha det så moderne som mulig, men gi en helhet og en stil som treffer bredt. Noen ganger har megler en bestemt målgruppe. Målgruppen kan være eldre, nyetablerte, under 30, barnefamilie osv. Dette tar vi alltid hensyn til og har høyde for på vårt lager.

Etter 5 år som boligstylister og 15 år i interiørbransjen, er vi mer og mer overbevist om effekten styling har, og nødvendigheten av å legge inn ekstra tid og penger før en presenterer boligen sin for kjøperen. Det du legger inn av penger og tid før et salg kan man med stor sikkerhet se i andre enden av salget.

 

 

Style eller pusse opp?

Mange er usikker på om de skal legger pengene i oppussing eller styling før salg. Flere hus vi har stylet som også har vært pusset enkelt opp, blir pusset opp igjen av nye kjøpere. Det er jo umulig å vite før salget hva en eventuell kjøper vil gjøre. Men det en kan gjøre er å male! Vi kan gi fargeveiledning på forhånd, slik at boligen blir nøytral og harmonisk fra rom til rom. Etter dette styler vi slik at boligen sitt potensial kommer frem. Dermed blir bildene innbydende til visning, og visningen kan igjen gi kjøperen inntrykk av mulighetene til å gjøre som de selv ønsker.  Jeg vet det er flere meglere som er enig med meg når jeg sier, legg vekten på stylingen!